Misiune

Rolul pe care il joaca o gradina botanica in viata societatii este complex, totusi se pot decela cateva directii prioritare, pornind de la insasi definitia unei astfel de structuri: „O institutie care detine colectii de plante (vii sau conservate) bine identificate si pe care le foloseste in scopuri stiintifice, de conservare a fitodiversitatii, de educatie si popularizare” (Botanic Gardens Conservation International 1999).

Pornind de la aceste repere si tinand cont de caracterul universitar al Gradinii Botanice „D. Brandza”, functiile pe care trebuie sa le indeplineasca pentru a-si atinge misiunea sunt urmatoarele:

Invatamant si Educatie (resursa pentru invatamantul superior, furnizor de informatii stiintifice, centru de formare a taxonomistilor, centru de educatie pentru elevi, profesori, studenti, factori de decizie si public larg).

Cercetare stiintifica (conservarea diversitatii plantelor „ex situ” prin organizarea bancii de germoplasma, prin dezvoltarea colectiilor vii, prin cultivare „in vitro” si repopulare; conservarea diversitatii plantelor „in situ” prin identificari, cartari, monitoring, baze de date actuale si de referinta etc.).

Promovarea valorilor culturale, informarea publicului si consultanta de specialitate (imbogatirea Herbarului, a Bibliotecii, a Colectiilor din Muzeul Botanic, organizare de conferinte, asigurarea consultantei permanente prin INTERNET etc).

In acest sens o serie de realizari au fost deja inregistrate. Pana in prezent cel mai puternic accent s-a pus pe functia de conservare (diversitate specifica cu precadere) si pe aspectele legate de invatamant. Gradina Botanica este implicata in momentul de fata in conservarea .ex situ. a 36 de specii care se regasesc in Listele Rosii nationale. Sustine totodata initiativele de conservare „in situ” ale unor specii din Muntii Macin si de pe nisipurile de la Sulina. Functioneaza ca un veritabil laborator viu atat pentru studentii biologi si biochimisti, cat si pentru alte categorii de studenti, care necesita instruire in domeniul botanic.

O serie de teme de cercetare au fost de asemenea abordate. Ele au vizat cartarea plantelor medicinale din Romania, genofondul Gradinii Botanice si embriologia unor plante de cultura (in colaborare cu Centrul de Cercetari Botanice Inovare si Transfer Tehnologic al Universitatii Bucuresti).

STRATEGIA DE DEZVOLTARE

Strategia de dezvoltare a Gradinii Botanice “D. Brandza” din Bucuresti vizeaza atingerea a 4 obiective majore:

1.  Alinierea la standardele internationale privind misiunea, structura si managementul acestei institutii. Gradinile botanice europene sunt organizate pe compartimente care reflecta de fapt misiunea ce revine acestor institutii in cadrul sistemului social:

• Compartimentul de conservare a plantelor

• Compartimentul de cercetare

• Compartimentul de educatie si invatamant

In acest sens preconizam evaluarea acestor structuri in forma in care ele exista in momentul de fata in Gradina Botanica din Bucuresti, urmata de revigorarea lor organizatorica si manageriala ceruta de scopul pentru care au fost create. Atingerea acestui obiectiv presupune totodata perfectionarea si redistribuirea personalului gradinii botanice intr-un sistem ierarhizat, care sa asigure functionarea optima a subunitatilor mentionate.

2.   Perfectionarea personalului in conformitate cu politica Europeana privind cercetarea stiintifica, conservarea si managementul diversitatii vegetale. Fiind inclus intr-un program international de perfectionare (proiect TEMPUS: “European policies and plant conservation” 1999/2001), personalul Gradinii Botanice din Bucuresti a beneficiat alaturi de cel din alte 10 gradini botanice din tara, de 5 module de perfectionare, dupa cum urmeaza:

• Modulul 1 (adresat personalului de conducere) “Conceptul European de Gradina Botanica”

• Modulul 2 (adresat sefilor Compartimentului de Conservare) “Rolul gradinilor botanice in     conservarea fitodiversitatii: un punt de vedere teoretic si practice”

• Modulul 3 (adresat sefilor Compartimentului de Cercetare) “Activitatea de cercetare a gradinilor botanice: strategii si cerinte Europene privind cercetarea fundamentala si aplicata”

• Modulul 4 (adresat sefilor Compartimentului de Educatie si Invatamant) “Gradina botanica: noi dimensiuni in educatia ecologica”

• Modulul 5 (adresat personalului tehnic din Gradina Botanica) “Implicarea gradinilor botanice din Romania in implementarea strategiilor si standardelor Europene privind conservarea diversitatii vegetale”.

Eficienta acestui program de perfectionare este sustinuta si de implicarea unor cadre didactice de marca, de la trei universitati reprezentative pentru Romania: Universitatea din Bucuresti, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca, Universitatea Al. I. Cuza din Iasi, cat si a partenerilor straini de la doua universitati (Uppsala si Viena), doua gradini botanice (Berna si Viena), un conservator botanic (Franta) si o organizatie internationala implicata in conservarea plantelor (PLANTA EUROPA). Deplasarile organizate pentru personalul de conducere din Gradinile Botanice Romanesti in tarile partenere din E.U, in scopul actualizarii cunostintelor vor intregi totodata valoarea aplicativa a acestui program de perfectionare.

3.   Accesarea unor proiecte nationale si internationale orientate catre evaluarea, protectia si conservarea diversitatii vegetale. In acest sens infiintarea Asociatiei Gradinilor Botanice din Romania a permis utilizarea mai eficienta a specialistilor din domeniul Botanica.

4.    Asigurarea unor modalitati aditionale de finantare

Gradina Botanica din Bucuresti poate desfasura pe baza de parteneriat o serie de activitati cu unitati de stat sau particulare din tara sau din strainatate:

•  contracte de cercetare stiintifica;

•  contracte de comercializare a plantelor cu asigurarea asistentei tehnice ulterioare;

• contractele de amenajare a spatiilor interioare si/sau exterioare;

• organizarea de excursii botanice pentru parteneri romani si straini;

• multiplicarea plantelor de apartament si comercializarea directa printr-un punct de desfacere propriu, situat in incinta unitatii;

• elaborarea si comercializarea unor seturi de materiale didactice pentru invatamantul preuniversitar.

Atingerea tuturor obiectivelor descrise anterior presupune elaborarea unei scheme de personal adecvate, reorganizarea conceptuala si umana a compartimentelor din cadrul Gradinii Botanice, asigurarea accesului la informatia de specialitate la nivel national si international si formarea unei echipe competitive de specialisti in taxonomie vegetala.

Gradina Botanica “D. Brandza” a Universitatii din Bucuresti este membra in urmatoarele organizatii profesionale:

Asociatia Gradinilor Botanice din Romania (AGBR), din anul 2000

PLANTA EUROPA International Organization for the Conservation of Wild Plants in Europe, din anul 2003

Association of European Botanic Gardens, din anul 2007