Scop: Explorarea şi investigarea lumii plantelor, a relaţiei acestora cu alte organisme în vederea înţelegerii lumii vii, a locului nostru în natură, a necesităţii protejării naturii.
Scurtă descriere: Programul cuprinde 14 teme, unele dintre ele cu două sau mai multe subiecte. Acestea vizează cunoaşterea lumii fascinante a plantelor, pornind de la alcătuirea corpului lor, până la oferta generoasă pe care ne-o fac, asigurându-ne hrană, dar şi adăpost, haine, leacuri pentru boli. Acest program urmăreşte dezvoltarea unor atitudini şi valori precum curiozitatea, spiritul de observaţie şi receptivitatea copiilor, spiritul de investigaţie, respectul faţă de plante şi de orice altă formă de viaţă, cooperarea, dar şi toleranţa faţă de opiniile altora, preocuparea pentru un mod de hrănire sănătos, grija faţă de natură.
Program: în fiecare joi, în intervalul orar 9-14. Durata unei activităţi este de 40 – 60 minute.
Responsabil program: ing. dr. Eugenia Niţă
Înscrierea la activitățile programului Micul Botanist se poate face completând formularul din acest link.
Pentru obținerea unei programări pentru o vizită ghidată vă rugăm să completați formularul din acest link.
ÎNSCRIERILE PENTRU ACTIVITĂȚI ȘI VIZITE GHIDATE TREBUIE FĂCUTE CU MINIMUM 2 SĂPTĂMÂNI ÎNAINTE DE DATA DESFĂȘURĂRII.
VIZITELE GHIDATE SE REALIZEAZĂ DOAR CU PROGRAMARE ȘI CUPRIND SPAȚIILE EXTERIOARE, SERELE ȘI MUZEUL.
DURATA UNEI VIZITE ESTE DE MAX. 90 MINUTE.
COSTUL GHIDAJULUI ESTE DE 50 LEI/GRUP (MAX. 30 PERSOANE).
VIZITELE GHIDATE SE POT REALIZA MARȚEA, JOIA ȘI VINEREA ÎN INTERVALUL 10.00-15.00 ȘI SÂMBĂTA ȘI DUMINICA ÎN INTERVALUL 9.00-13.00.
TEME ȘI SUBIECTE
1. FLORA ȘI VEGETAȚIA ROMÂNIEI
1.1. PLANTE RARE ȘI PROTEJATE ÎN ROMÂNIA
Descriere: Ce este o plantă rară şi care sunt cauzele dispariției speciilor de plante? Care sunt plantele rare din flora țării noastre şi cum le putem proteja? Parcurgerea acestei activități oferă răspunsuri surprinzătoare la aceste întrebări.
Grup țintă: Elevi gimnaziu, liceu
1.2. ECOSISTEME DIN ROMÂNIA
Descriere: Ce reprezintă un ecosistem și care sunt relațiile dintre componente sale ? Ce tipuri de ecosisteme întâlnim în România? Ce servicii ne pot oferi ecosistemele? Poți descoperi totul în sălile muzeului, sere sau în sectoarele exterioare ale Grădinii Botanice.
Grup țintă: Elevi gimnaziu, liceu
2. ȘI PLANTELE SE MIȘCĂ
Descriere: Plantele reacționează la informațiile primite din mediu chiar dacă uneori nu ne dăm seama. Acestă activitate vă ajută să descoperiți cum răspund ele la stimuli prin mai multe tipuri de mișcări: tactisme, tropisme și nastii.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar și gimnazial
3. SECRETELE ARBORILOR
Descriere: Cât de repede cresc și cât trăiesc arborii? Cum poți afla vârsta lor? Cum îi poți identifica cu ajutorul frunzelor? Sunt doar câteva din secretele arborilor dezvăluite pe parcursul acestei incursiuni cu ajutorul activităților interactive.
Grup țintă: Elevi ciclul primar şi gimnazial
4. BOTANICA DIN FARFURIE
Descriere: Ce crezi că ai mâncat ieri? Ce crezi că vei mânca mâine? Frunze, flori sau rădăcini? Această activitate oferă o plimbare prin lumea plantelor, având farfuria la îndemână.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
5. ALGELE DIN FARFURIE
Descriere: Ce sunt algele? Unde cresc? De câte tipuri sunt? Vom răspunde la aceste întrebări, dar vom descoperi și utilizările lor în special în alimentația noastră.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
6. BOTANIST PENTRU O ZI
Descriere: Meseria de botanist cere pasiune, spirit de aventură, dar și multe cunoștințe. O scurtă expediție în natură pentru a colecta plante, presarea lor, precum și alte etape ale realizării unui herbar, utilizarea unui ghid de identificare în încercarea de a determina identitatea acestora, sunt câteva din provocările acestei activități.
Grup țintă: Elevi ciclul primar şi gimnazial
7. CORPUL PLANTELOR
Descriere: Imaginându-ne că suntem picături de apă, ne plimbăm prin plantă de la rădăcină, prin tulpină, poposind în frunze, floare şi fructe pentru a descoperi informații prețioase despre organele din care este format corpul plantelor.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
8. BUCĂTĂRIA DIN FRUNZĂ
Descriere: Cum pot obține plante energie, căci nu pot merge la magazinul alimentar pentru a cumpăra alimente? Ele au propria bucătărie în frunză unde se pregătește necesarul de hrană cu ajutorul fotosintezei. Aici trebăluiesc de zor micile cloroplastele ca niște harnice bucătărese.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
9. NE JUCĂM GRĂDINĂRIND
Descriere: Cu răbdare, cu unelte corespunzătoare şi cu îndemânare, semănăm, plantăm şi îngrijim pentru a descoperi secretele meseriei de grădinar.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar.
10. AVENTURA INCREDIBILĂ A UNEI SEMINȚE
Descriere: Pentru plantele cu flori, semințele sunt cea mai importantă cale de a se reproduce. Cum și din ce se formează sămânța? Unde o găsim și cum ajunge ea să dea naștere unei noi plante? Acestea sunt câteva din etapele incredibilei aventuri ale unei semințe.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
11. PLANTELE SUNT FANTASTICE (Curiozităţi din lumea plantelor)
Descriere: Clima afectează orice organism care trebuie să se adapteze pentru a supraviețui. Explorând colecțiile noastre de plante, puteți face o incursiune în diferite zone ale globului și descoperi plante cu un aspect sau mod de viaţă mai ciudat.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
12. PLANTELE DIN VIAȚA TA
Relația dintre plante și oameni este una lungă și continuă. Avem nevoie de plante. Le mâncăm în multe forme; facem medicamente, săpunuri, mobilier, textile, pneuri și multe altele. Plantele joacă un rol foarte important în viața noastră. Deși trăim acum într-o societate puternic industrializată, nu am pierdut această dependență de plante. Trebuie să fim conștienți de rolul pe care plantele îl joacă în viața noastră și trebuie să ne asigurăm că avem grijă ca aceste plante să continue această lungă relație.
12.1. PLANTE ALIMENTARE
Descriere: Pentru a ne menținem sănătoși, zilnic mâncăm vegetale. Care sunt cele mai utilizate plante în alimentația noastră și ce plante ar trebui să mai mâncăm aflăm vizitând Grădina Bunicii și Grădina Istorică.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
Tema se desfășoară doar în perioada iunie-octombrie
12.2. PLANTE DECORATIVE
Descriere: Iubim plantele și pentru că ne decorează casa și grădina. De ce ne plac și cum ar trebui să le plantăm pentru a creea imagini de neuitat în grădina noastră, aflăm în mica noastră incursiune în lumea culorilor și formelor.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
12.3. PLANTE MEDICINALE
Descriere: Plante sunt folosite de mult timp pentru proprietățile lor vindecătoare. Multe sunt încă folosite astăzi în medicamentele moderne, dar și ca atare, folosindu-le în preparerea infuziilor, decocturilor, etc.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial
12.4. PLANTE TEXTILE
Descriere: Pentru a realiza o ţesătură trebuie neapărat să avem un fir. Acesta poate fi obţinut prin legarea împreună a unor materiale care conţin fibre. În lumea plantelor se găsesc fibre textile în coaja copacilor sau în tulpină, pe anumite fructe sau seminţe şi câteodată chiar și în frunze.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.
13. COLORĂM CU PLANTE
Descriere: Oamenii folosesc culori extrase din plante din vremuri străvechi. Ei își vopseau țesăturile, obiectele, le foloseau să picteze și să-și înfrumusețeze corpul. Câteva astfel de vopseluri sunt folosite pentru a realiza mici opere de artă pe hârtie sau pe material textil. Culorile plantelor sunt transferate pe pânză și printr-o tehnică simplă și amuzantă.
Pentru realizarea temei, partcipanții trebuie să vină cu o bucată din material textil natural (bumbac, in).
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar.
Tema se desfășoară doar în perioada mai – septembrie
14. MISTERUL FLORILOR
14.1. AlCĂTUIREA FLORILOR
Descriere: Fie că sunt mici sau mari, spectaculoase sau obișnuite, florile au ca rol principal să asigure reproducerea plantelor prin producerea de semințe. Din ce este formată o floare și ce rol au veșmintele ei colorate sunt întrebări ale căror răspuns îl găsim jucându-ne cu flori.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.
14.2. FLORI ȘI POLENIZATORI
Descriere: Multe plante se bazează pe albine, fluturi, lilieci, molii, muștele și gândacii pentru a fi polenizate. Polenizatorii vizitează florile pentru a colecta polenul și a-l duce în alte flori. Pentru a-i atrage, plantele folosesc câteva strategii uimitoare.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.
14.3. PARFUM ȘI CULOARE
Descriere: La început, plantele produceau molecule mirositoare pentru a alunga sau otrăvi insectele ierbivore. Astăzi, plantele se “împarfumează” și “se îmbracă” în culori variate pentru a atrage alte insecte: polenizatorii. Obiectivul este încă același: asigurarea urmaşilor.
Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.