Micul botanist

  

Scop: Explorarea şi investigarea lumii plantelor, a relaţiei acestora cu alte organisme în vederea înţelegerii lumii vii, a locului nostru în natură, a necesităţii protejării naturii.

Scurtă descriere: Programul cuprinde 14 teme, unele dintre ele cu două sau mai multe subiecte. Acestea vizează cunoaşterea lumii fascinante a plantelor, pornind de la alcătuirea corpului lor, până la oferta generoasă pe care ne-o fac, asigurându-ne hrană, dar şi adăpost, haine, leacuri pentru boli. Acest program urmăreşte dezvoltarea unor atitudini şi valori precum curiozitatea, spiritul de observaţie şi receptivitatea copiilor, spiritul de investigaţie, respectul faţă de plante şi de orice altă formă de viaţă, cooperarea, dar şi toleranţa faţă de opiniile altora, preocuparea pentru un mod de hrănire sănătos, grija faţă de natură.

Program: în fiecare joi, în intervalul orar 9-14. Durata unei activităţi este de 40 – 60 minute.

Participanţi: preşcolari şi şcolari, în funcţie de temă. Vârsta minimă de participare este de 5 ani. Numărul maxim de participanţi este de 15 / grupă, iar numărul minim este de 8 / grupă. În cazul grupelor mari (clasă), acestea vor fi împărţite în două subgrupe astfel încât, în timp ce o subgrupă participă la una din temele ofertate de noi, cealaltă grupă vizitează, la alegere, serele sau muzeul.

Responsabil program: ing. dr. Eugenia Niţă

Inscrierea se poate face prin e-mail (eugenianitza@yahoo.com) sau la numărul de telefon 0785265202 (între orele 8-15), cu cel puţin 7 zile înaintea datei la care se doreşte desfăşurarea activităţii. Este necesară transmiterea următoarelor informaţii:  unitatea de învăţământ, clasa, numărul de copii participanţi, tema solicitată, data şi intervalul orar solicitat.

TEME ȘI SUBIECTE

1. Flora și vegetația României

 1.1. Plante rare şi protejate în România

Descriere: Ce este o plantă rară şi care sunt cauzele dispariției speciilor de plante? Care sunt plantele rare din flora țării noastre şi cum le putem proteja? Parcurgerea acestei activități oferă răspunsuri surprinzătoare la aceste întrebări.

Grup țintă: Elevi gimnaziu

Permanent

1.2. Ecosisteme din România

Descriere: Ce  reprezintă un ecosistem și care sunt relațiile dintre componente sale ? Ce  tipuri de ecosisteme întâlnim în România? Poți descoperi totul în sălile muzeului sau în câteva din sectoarele Grădinii Botanice.

Grup țintă: Elevi gimnaziu

Permanent

2. Şi plantele se mişcă

Descriere: Plantele reacționează la informațiile primite din mediu chiar dacă uneori nu ne dăm seama. Acestă activitate vă  ajută să descoperiți cum răspund ele la stimuli prin mai multe tipuri de mișcări: tactisme, tropisme și nastii.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar și gimnazial

Permanent

3. Secretele arborilor

Descriere: Cât de repede cresc și cât trăiesc arborii? Cum poți afla vârsta lor? Cum îi poți identifica cu ajutorul frunzelor? Sunt doar câteva din secretele arborilor dezvăluite pe parcursul acestei incursiuni cu ajutorul activităților interactive.

Grup țintă: Elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

4. Botanica din farfurie

Descriere: Ce crezi că ai mâncat ieri? Ce crezi că vei mânca mâine? Frunze, flori sau rădăcini? Această activitate oferă o plimbare prin lumea plantelor, având farfuria la îndemână.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

5. Algele din farfurie

Descriere: Ce sunt algele? Unde cresc? De câte tipuri sunt? Vom răspunde la aceste întrebări, dar vom descoperi și utilizările lor în special în alimentația noastră.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

6. Botanist pentru o zi

Descriere: Meseria de botanist cere pasiune, spirit de aventură, dar și multe cunoștințe. O scurtă expediție în natură pentru a colecta plante, presarea lor, precum și alte etape ale realizării unui herbar, utilizarea unui ghid de identificare în încercarea de a determina identitatea acestora,  sunt câteva din provocările acestei activități.

Grup țintă: Elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

7. Corpul plantelor

Descriere: Imaginându-ne că suntem picături de apă, ne plimbăm prin plantă de la rădăcină, prin tulpină, poposind în frunze, floare şi fructe pentru a descoperi informații prețioase despre organele din care este format corpul plantelor.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

8. Bucătăria din frunză

Descriere: Cum pot obține plante energie, căci nu pot merge la magazinul alimentar pentru a cumpăra alimente? Ele au propria bucătărie în frunză unde se pregătește necesarul de hrană cu ajutorul fotosintezei.  Aici trebăluiesc de zor micile cloroplastele ca niște harnice bucătărese.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

9. Ne jucăm grădinărind

Descriere: Cu răbdare, cu unelte corespunzătoare şi cu îndemânare, semănăm, plantăm şi îngrijim pentru a descoperi secretele meseriei de grădinar.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar.

Martie-octombrie

10. Aventura incredibilă a unei seminţe

Descriere: Pentru plantele cu flori, semințele sunt cea mai importantă cale de a se reproduce. Cum și din ce se formează sămânța? Unde o găsim și cum ajunge ea să dea naștere unei noi plante? Acestea sunt câteva din etapele incredibilei aventuri ale unei semințe.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

11. Plantele sunt fantastice (Curiozităţi din lumea plantelor)

Descriere: Clima afectează orice organism care trebuie să se adapteze pentru a supraviețui. Explorând colecțiile noastre de plante, puteți face o incursiune în diferite zone ale globului și descoperi plante cu  un aspect sau mod de viaţă mai ciudat.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

12. Plantele din viaţa ta

Relația dintre plante și oameni este una lungă și continuă. Avem nevoie de plante. Le mâncăm în multe forme; facem medicamente, săpunuri, mobilier, textile, pneuri și multe altele. Plantele joacă un rol foarte important în viața noastră. Deși trăim acum într-o societate puternic industrializată, nu am pierdut această dependență de plante. Trebuie să fim conștienți de rolul pe care plantele îl joacă în viața noastră și trebuie să ne asigurăm că avem grijă ca aceste plante să continue această lungă relație.

12.1. Plante alimentare

Descriere:  Pentru a ne menținem sănătoși, zilnic mâncăm vegetale. Care sunt cele mai utilizate plante în alimentația noastră și ce plante ar trebui să mai mâncăm aflăm vizitând Grădina Bunicii și Grădina Istorică.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Iunie-octombrie

12.2. Plantele decorative

Descriere:   Iubim plantele și pentru că ne decorează casa și grădina. De ce ne plac și cum ar trebui să le plantăm pentru a creea imagini de neuitat în grădina noastră, aflăm în mica noastră incursiune în lumea culorilor și formelor.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

12.3. Plante medicinale

Descriere:  Plante sunt folosite de mult timp pentru proprietățile lor vindecătoare. Multe sunt încă folosite astăzi în medicamentele moderne, dar și ca atare, folosindu-le în preparerea infuziilor, decocturilor, etc.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial

Permanent

12.4. Plante textile

Descriere:  Pentru a realiza o ţesătură trebuie neapărat să avem un fir. Acesta poate fi obţinut prin legarea împreună a unor materiale care conţin fibre. În lumea plantelor se găsesc fibre textile în coaja copacilor sau în tulpină, pe anumite fructe sau seminţe şi câteodată chiar și în frunze.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.

Permanent

13. Colorăm cu plante

Descriere:  Oamenii folosesc culori extrase din plante din vremuri străvechi. Ei își vopseau țesăturile, obiectele, le foloseau să picteze și să-și înfrumusețeze corpul. Câteva astfel de vopseluri sunt folosite pentru a realiza mici opere de artă pe hârtie sau pe material textil. Culorile plantelor sunt transferate pe pânză și printr-o tehnică simplă și amuzantă.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar.

Septembrie – noiembrie

14. Misterul florilor

14.1. Alcătuirea florilor

Descriere:  Fie că sunt mici sau mari, spectaculoase sau obișnuite, florile au ca rol principal să asigure reproducerea plantelor prin producerea de semințe. Din ce este formată o floare și ce rol au veșmintele ei colorate sunt întrebări ale căror răspuns îl găsim jucându-ne cu flori.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.

Permanent

14.2. Flori şi polenizatori

Descriere:  Multe plante se bazează pe albine, fluturi, lilieci, molii, muștele și gândacii pentru a fi polenizate. Polenizatorii vizitează florile pentru a colecta polenul și a-l duce în alte flori. Pentru a-i atrage, plantele folosesc câteva strategii uimitoare.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.

Permanent

14.3. Parfum şi culoare

Descriere:  La început, plantele produceau molecule mirositoare pentru a alunga sau otrăvi insectele ierbivore. Astăzi, plantele se “împarfumează” și “se îmbracă” în culori variate pentru a atrage alte insecte: polenizatorii. Obiectivul este încă același: asigurarea urmaşilor.

Grup țintă: Preşcolari, elevi ciclul primar şi gimnazial.

Permanent